Relacje
15 sierpnia 2020 r. Kościół OO. Karmelitów – 20. MIĘDZYNARODOWY PRZEMYSKI FESTIWAL SALEZJAŃSKIE LATO – Royal Baroque Ensemble, Starck Compagnay, Lilianna Stawarz – klawesyn, Tomasz Ślusarczyk – trąbka.
Sobotni (15.08), kolejny koncert tegorocznej edycji Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu SALEZJAŃSKIE LATO, obył się w kościele pw. św. Teresy od Jezusa – oo. Karmelitów, gromadząc sporą liczbę miłośników muzyki barokowej, granej na kopiach instrumentów z epoki. Jak się można było spodziewać, i tym razem było mnóstwo gromkich oklasków.
ROYAL BAROQUE ENSEMBLE – zespół instrumentalny specjalizujący się w wykonaniu muzyki barokowej, ze szczególnym naciskiem na muzykę wokalno-instrumentalną. Powstał w 2014 r. z inicjatywy Stowarzyszenia
Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per musica i zainaugurował swoją działalność podczas premiery opery Agrippina G.F. Händla w Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich. W kolejnych latach zespół przygotował „Orlanda” G.F. Händla, „Semiramide riconosciuta” L. Vinci, program złożony z arii Vivaldiego „Teatro alla Moda” oraz program „Muzyka XVIII wieku – all’italiana i alla polacca”. W skład zespołu wchodzą wybitni i doświadczeni muzycy, którzy są również członkami takich zespołów jak: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Arte Dei Suonatori, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Fundacja Akademii Muzyki Dawnej. Muzycy grają na kopiach instrumentów z epoki, najczęściej pod kierownictwem artystycznym Lilianny Stawarz, ale również okazjonalnie pod kierownictwem Marco Vitale i Marka Toporowskiego.
Starck Compagnay – to zespół, który nawiązuje do tradycji jasnogórskiego korpusu trąbek, działającego w epoce baroku i utrzymywanego wówczas przez klasztor. Artyści współpracują w tym samym składzie od 1997 r., pracując pod kierownictwem Tomasza Ślusarczyka, cenionego w kraju i za granicą specjalisty w zakresie trąbki barokowej, dyrektora artystycznego Festiwalu.
Lilianna Stawarz – Klawesynistka i pedagog. W 1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus.
Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, 5 CD oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie. Jest współtwórcą Festiwalu Oper Barokowych Dramma Per Musica oraz prezesem Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej.
W 2003 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (wydana przez CD Accord), w 2007 roku – podwójny album CD z Suitami klawesynowymi HWV 426-433 Georga Friedricha Händla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata), w 2012 r. trzecia solowa płyta – z Inwencjami i Sinfoniami Johanna Sebastiana Bacha wydana przez Polskie Radio.
W sobotnim koncercie udział wzięli:
Grzegorz Lalek, Marcin Sochan – skrzypce
Marcin Stefaniuk, Paweł Stawiarski – altówka
Jakub Kościukiewicz – wiolonczela
Stanisław Smołka – kontrabas
Michał Tyrański, Damian Kurek, Bernard Niezgoda – trąbka
Grzegorz Pytlik, Bogdan Piznal, Andrzej Tkaczyk – puzon
Bartosz Sałdan – kotły
Tekst i zdjęcia: Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK