Relacje
25 lipca 2015 r. – XV Międzynarodowy Przemyski Festiwal SALEZJAŃSKIE LATO MUZYCZNE 2015 „Muzyka na styku Kultur” – Saski Ogród muzyczny
Przemyscy miłośnicy brzmienia muzyki barokowej na oryginalnych instrumentach wysłuchali wyjątkowego koncertu barokowego, który był drugim z bogatego programu XV-ego Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne. W nastrojowych wnętrzach Kościoła OO. Karmelitów wystąpili – tworzący zespół Concerto Antemurale – artyści z Krakowa, Warszawy i Lublina pod kierunkiem zamościanina Leszka Firka.
Concerto Antemurale to zespół instrumentów dawnych, czy raczej orkiestra barokowa jest inicjatywą lubelskich muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych, właściwych do wykonywania kompozycji dawnych mistrzów przede wszystkim z siedemnastego i osiemnastego stulecia. Wykształcenie w dziedzinie historycznych praktyk wykonawczych zdobywali w takich ośrodkach akademickich jak Wrocław, Kraków, Warszawa, Londyn, Drezno, Poznań oraz na wielu międzynarodowych kursach mistrzowskich. Zespół tworzą: Leszek Firek skrzypce barokowe, Przemysław Raczek – altówka barokowa, Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa oraz Andrzej Zawisza – klawesyn.
W programie „Saski Ogród Muzyczny” zaprezentowane zostały kompozycje barokowych twórców muzyki wywodzących się z jednego z najbardziej umuzykalnionych regionów Niemiec – Saksonii. W wykonaniu zespołu Concerto Antemurale” wytwornie wybrzmiał Antonio Vivaldi i jego Sinfonia in C „L’incoronazione di Dario” RV 719, Allegro, Andante e pianisimo, Presto, który w temacie „drezdeńskim” był wzorem dla wielu muzyków w Europie. Johann David Heinichen (1683-1729). Podczas sobotniego koncertu przedstawiono jedną z jego Sonat typu da chiesa, czyli Triosonate c – moll (Violine, Viola, b.c.), Affetuoso, Allegro, Adagio, Vivace. V Suitę Francuską G-dur BWV 816 na klawesyn solo Johanna Sebastiana Bacha, całe życie związanego z Saksonią (1685-1750), wykonał Andrzej Zawisza. Kolejnymi utworami zaprezentowanymi przemyskim melomanom były PASSAGALIA na skrzypce, wiolonczelę i b.c Francesco Marii VERACINIEGO (1690-1768) Johanna Gottlieba Grauna fascynującą Sonatę g- moll na skrzypce, violę da braccio i b.c. Adagio, Allegretto, Allegro assai, a następnie – Karla Friedricha Abla VI Sonatę G – dur ze zbioru 6 String Triosop XVI, Allegro, Adagio, Tempo di Minuetto. Na zakończenie kompozycyjna perełka Georga Philippa Telemanna (1681-1767) Scherzo e – moll „Venerdi” („Piątek”) ze zbiorów „PyrmonterKurwoche”, 1734, Introduzionequinta Allegro, Allegro, Vivace, Spirituoso, Largo, Presto, Accelerando allegro -.
Warto nadmienić , że znakomici muzycy mają bogate doświadczenia we współpracy z renomowanymi zespołami barokowymi w kraju i za granicą, liczne koncerty na festiwalach, nagrania płytowe i radiowe. Zespół Concerto Antemurale ma na swym koncie udział w nagraniach dwóch płyt kompaktowych dla firmy DUX z muzyką kompozytorów staropolskich (G.G. Gorczycki, D. Stachowicz). Zarejestrował m.in. rekonstrukcję staropolskiej ceremonii pogrzebowe Castrumdoloris wspólnie ze znakomitymi zespołami śpiewaczymi BORNUS CONSORT, Kwartetem Wokalnym Tempus i Chórem Sarmackim pod dyr. Roberta Pożarskiego. W roku 2013 koncertował we Wrocławiu, Bydgoszczy, Chełmnie, Zamościu i Warszawie (Studio PR im. W. Lutosławskiego). Nieco rozszerzony program już 7 września br. muzycy wykonają na Zamku Lubelskim w ramach cyklu letnich koncertów organizowanych przez Filharmonię Lubelską.
Piotr Pruchnicki
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK