Relacje
8 sierpnia 2020 r. Bazylika Archikatedralna – 20. MIĘDZYNARODOWY PRZEMYSKI FESTIWAL SALEZJAŃSKIE LATO – Octava Ensemble, Zygmunt Magiera kierownictwo artystyczne.
W sobotę, 8 sierpnia br., w Bazylice Archikatedralnej pw. św. Jana Chrzciciela i Wniebowzięcia NMP w Przemyślu swoje umiejętności zaprezentował OCTAVA ensemble – oktet wokalny, uznany przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia szybko ustalił swoją wiodącą pozycję wśród polskich zespołów kameralnych. Wielokrotny zwycięzca licznych festiwali i konkursów wokalnych; wśród zdobytych przez zespół nagród nie zabrakło najbardziej prestiżowej nagrody w dziedzinie polskiej chóralistyki Grand Prix 39′ edycji „Legnica Cantat”.
Szerokie zainteresowania artystyczne OCTAVA ensemble, pozwalają zespołowi sięgać po każdego rodzaju muzykę, od twórczości renesansowej po awangardowe koprodukcje z udziałem Krzysztofa Pendereckiego i Aphex Twin (Europejski Kongres Kultury, Wrocław 2011) albo Portishead i Goldfrapp (inauguracja nowej odsłony Trance na festiwalu Misteria Paschalia).
Specjalizację OCTAVA ensemble stanowi jednak muzyka XVI i XVII wieku. Zespół wpisuje się w trend historycznego wykonawstwa muzyki dawnej nagrywając płyty z utworami z przełomu renesansu i baroku (Missa Pulcherrima Pękiela – nominacja do nagrody FRYDERYK 2010, Missa Octava Hasslera – wyróżniona pochwalną recenzją w brytyjskim miesięczniku „Gramophone” – najbardziej liczącym się magazynie o muzyce klasycznej na świecie), a także tworząc wyjątkowy projekt AD RADICES MUSICAE – po raz pierwszy w Polsce przywracając regularne wykonywanie kompozycji polifonicznych we właściwym dla nich kontekście przedsoborowej liturgii. Dyrektorem artystycznym zespołu jest Zygmunt Magiera.
Każdy występ OCTAVA ensemble zyskuje niezwykłą przychylność publiczności i krytyki, nie inaczej było i tym razem. Przemyska publiczność miała okazję wysłuchać znakomitego wykonania a cappella dzieł artysty niezwykłego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów działających na przełomie XVII i XVIII wieku – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. W programie oktetu znalazły się również dzieła Sebastiana z Felsztyna, Marcina Leopolita, Mikołaja z Krakowa, Thomasa Tallis’a, Johna Shepparda, Erica Whitacre’a, Mortena Lauridsen’a czy Piotra Janczaka. Sobotni koncert wywarł duże wrażenie na publiczności, czego wyrazem były gromkie oklaski oraz owacje na stojąco.
Tekst i zdjęcia: Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK