Relacje
Koncert fortepianowy Marcina Dominika Głucha w „Niedźwiadku”
19 września o godz. 19.00 w Klubie „Niedźwiadek” odbył się koncert fortepianowy Marcina Dominika Głucha. Artysta, który od dziesięciu lat mieszka w Göteborgu (Szwecja) miał wystąpić w Przemyślu równo dwa miesiące wcześniej, jednak z przyczyn obiektywnych nie doszło do tego koncertu. Środowy popis wirtuozerii tego artysty zrekompensował z pewnością tę zmianę terminu. Bardzo licznie zgromadzona publiczność wysłuchała kompozycji G. Gershwina, D. Brubecka oraz najsłynniejsze tanga świata m. in. A Piazzoli.
Marcin Dominik Głuch (ur. 7 maja 1973 w Warszawie) artysta młodego pokolenia, ceniony jest nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Pianista, dyrygent, antropolog kultury i kompozytor. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie. Studiował dyrygenturę chóralna, kameralistykę fortepianową oraz kompozycję. Od 1997 roku zatrudniony jako pianista w Performing Arts School „Dansforum” w Geteborgu w Szwecji. W 2002 roku jego balet „Wspomnienia z ogrodu” miał swoją premierę w Teatrze Tir Na Nog w Göteborgu. Od 2004 roku jest pianistą Baletu Monte Carlo w Monako. Od 2006 roku jest gościnnym pianistą i chórmistrzem Teatru Muzycznego „Rampa” na Targówku w Warszawie. Marcin Dominik Głuch jest również autorem wielu publikacji naukowych poświęconych antropologii polskiej kultury muzycznej w Szwecji. Prace te odnaleźć można m. in. w Bibliotece Instytutu Polskiego w Londynie oraz Królewskiej Bibliotece w Sztokholmie.
Ważniejsze kompozycje:
– „Wspomnienia z ogrodu” – balet (2000-2001)
– „Kolorowe fraszki” – na fortepian (2004)
– „Serenada lapońska” – na fortepian (2004)
– „Mały niebieski koń” – na fortepian (2004)
– „Saltatrix” – na fortepian (2006)
– „Poranek nad stawem” – na fortepian (2006)
Ważniejsze publikacje:
– „Ślady polskich muzyków w Skandynawii”, Zeszyt Naukowy nr 36, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1997
– „Polska i szwedzka muzyka perkusyjna w Göteborgu”, Zeszyt Naukowy nr 47, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1999
– „Obecność polskiej kultury muzycznej w Malmö”, Zeszyt Naukowy nr 50, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2000
– Książka – „Obecność polskiej kultury muzycznej w Göteborgu na przykładzie Filharmonii”, Warszawa 2003.
Tomasz Beliński
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK